fredag 7 augusti 2009

Snackis, genom bl.a. facebook marknadsför du och jag Apoliva!


Den 27:e juli twittrade Brunettdave om facebookgruppen "Jag är rädd för tjejen i Apolivareklamen". Då hade den 21,741 medlemmar. Jag tyckte nog också att hon såg lite läskig ut men att det skulle finnas en grupp med så många medlemmar redan då tyckte jag var intressant. Nu elva dagar senare har gruppen 100,699. Det som Apoteket har lyckats med är en så kallad "snackis". Genom att nå ut till rätt personer och kanaler sprids företags produkter och varumärke vind för våg på Internet. Om det var medvetet från apotekets sida vet jag inte, men läskig eller inte så har produkten onekligen fått en väldigt stor spridning. Jag själv och alla andra som skriver om detta eller går med i gruppen bidrar på så sätt till denna form av marknadsföring. Förutom denna grupp finns mängder med motreaktionsgrupper på facebook. GT listar några av dem på artikeln som jag länkat till nedan.
Nu finns det företag som specialiserar sig på att skapa snackisar. Det är väl egentligen något som funnits med länge, varje sak som ska marknadsföras vill man ju ska nå ut till så många som möjligt, men nu blir det allt smartare och oftast vet man inte ens om att det är reklam. Går reklam på tv stänger man av det, när vi gör reklamjobbet själva är det knepigare att ta sig ut.

Läs mer på:
GT: "Hon skrämmer slag på tittarna"
Metro: "80 000 livrädda för Apoliva-reklamen"
DN: "Apotekets reklam väcker obehag"
Techrisk: "Rädsla eller viral marknadsföring"

10 kommentarer:

  1. Jag har inte fattat ännu vad det egentligen är folk är "rädda" för?
    Det är en sak att inte tycka om hur hon ser ut, men att vara rädd för henne? Seriöst alltså, hon är fotomodell på vadå? 50 kilo? Vad kan hon göra liksom? Det är ju inte direkt som om Ringu-tjejen komr kravlande ut ur rutan. Jag fattar inte riktigt grejen. Tycker mest det är löjligt. :/

    SvaraRadera
  2. Jag antar att det hela kan ha fått såna proportioner för att de gör något oväntat. Apoteket gör reklam för hudvård och väljer att göra det på det här sättet. Det är lite så den virala marknadsföringen går till.
    Det var nog många som tyckte att den var lite underlig reklamfilmen och då är det väldigt lätt att haka på en sån där grupp oavsett om man är rädd eller inte.
    Man kan ju tycka att vi inte skulle bli förvånade för oväntade saker längre, men hade vi inte blivit det så hade nog reklamen sett ut på ett annat sätt.

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte ens vad de menar med Apoliva eller vad de gör reklam för, bara att det finns på Apoteket. Så jag kan inte riktigt påstå att de nått ut till mig. Förutom med att bruden ser hemsk ut i det där ljuset. Fast det är väl en svensk modell iofs? De brukar se rätt crappy ut.

    SvaraRadera
  4. Det vet inte jag heller. Har svårt att förstå vad de egentligen gör reklam för. Men har man hört om varumärket på något sätt innan kanske det är lättare att snubbla över ett köp när man väl kliver inte på apoteket.

    SvaraRadera
  5. Stöd Parodi Pissie!

    Parodi pissie är ett uppror. En utsträckt tunga åt alla falska barbiewannabies. Målet är att springa om så många sådana som möjligt på topplistorna.

    SvaraRadera
  6. så sant så. Förstår inte alls denna uppståndelse och snack om reklamen.

    Jag är med i en veckansblogg tävling här: http://livetivillavillekulla.blogg.se/2009/august/rosta-pa-veckans-blogg.html och skulle uppskatta om just du röstade på min blogg nr, 2. Som tack så länkar jag alla som röstat om jag vinner tävlingen

    SvaraRadera
  7. Måste säga att utvecklingen av kommentarerna är klockrena då det befäster vår position som surfande reklampelare. Det vare sig vi vill eller inte, medvetet eller omedvetet. Vi har två kommentarer som gör reklam för sina egna bloggar. Till och med livetivillavillekulle får sig en skjuts.
    Eftersom inlägget handlar om marknadsföring tänker jag tillåta dessa kommentarer. De blir en del i tankarna bakom den.

    SvaraRadera
  8. nja kanske inte alltför konstigt det där med reklampelare då samhället är så pass reklam "kåt" idag. Lätt då att många som inte vill bli reklampelare får stå ut med det i alla fall bara för att de gör ngt offentligt och för att samhället är som det är. ;)

    Ber om ursäkt om du tog illa upp. Hoppas du får en bra måndag.

    SvaraRadera
  9. Ingen fara! Det var jag som var dum här. Det är inte meningen att vi ska ta ställning till vad som händer på Internet utan bara vara en portal för funderingar om vilka vi är på Internet och vad vi gör.
    Så jag tar tillbaka det där om att befästa. Det är upp till läsaren att avgöra om vi är reklampelare eller inte.

    SvaraRadera
  10. På nätfrågan om du är en surfande reklampelare var det tre som svarade ja, både medvetet och omedvetet och två som svarade nej.

    SvaraRadera